|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

دومین جلسه هماهنگی تامین آب برای فصل کشاورزی جدید در مازندران برگزار شد

دومین جلسه مشترک برنامه‌ریزی آب کشاورزی استان برای فصل زراعی آتی به منظور هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط شامل شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، مدیریت بحران و هواشناسی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، مدیران و معاونان شرکت آب منطقه‌ای مازندران همراه با تعدادی از مدیران جهاد کشاورزی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران و اداره کل هواشناسی در جلسه‌ای مشترک که امروز –دوشنبه 7 اسفند- در سالن کنفرانس شرکت آب منطقه‌ای مازندران برگزار شد، آخرین وضعیت منابع آبی استان و همچنین راهکارهای پیشگیری از بروز خسارت ناشی از خشکسالی در فصل کشاورزی پیش رو را بررسی کردند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در این نشست گفت: امسال با وجود بارندگی‌های بهتر نسبت به سال گذشته به دلیل عقب ماندگی‌هایی که در ذخایر آبی استان بر اثر سه سال خشکسالی ایجاد شده باید مدیریت منابع آبی و اقدامات مربوط به مصرفه بهینه آب را در حوزه کشاورزی استان با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

حسینعلی محمدی شیرکلایی افزود: از همه دست‌اندرکاران حوزه آب و کشاورزی استان به ویژه مدیران و کارکنان شرکت آب منطقه‌ای مازندران و سازمان جهاد کشاورزی بابت تلاش‌هایی که پارسال برای مدیریت تنش آبی در استان انجام شد قدردانی می‌کنم. اما انتظار می‌رود که همان اهتمام و دغدغه امسال نیز دنبال شود تا فصل کشاورزی آتی نیز با کمترین میزان خسارت و تنش بگذرانیم.

وی اظهار کرد: بارندگی‌ها به ویژه در پاییز و زمستان امسال شرایط مطلوب‌تری نسبت به پارسال داشت. اما همچنان به اقداماتی مانند تغییر الگوی کشت که به عنوان یک الزام در قانون بودجه کشور مورد تاکید قرار گرفته نیاز داریم که انتظار داریم جهاد کشاورزی برای فرهنگسازی و ترویج این امر با جدیت به فعالیت خود ادامه دهد.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با تاکید بر این‌که مدیریت بهینه منابع آبی باید در سراسر استان مورد توجه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد:اجرای طرح‌های زیرساختی مدیریت منابع آبی به ویژه تکمیل شبکه‌های پایین‌دست هم اهمیت زیادی دارد. ما تلاش می‌کنیم در اداره کل مدیریت بحران تا حد توان به شرکت آب منطقه‌ای مازندران در اجرای این قبیل طرح‌ها کمک کنیم. اما اعتبارات ما معمولا جنبه حمایتی دارد و لازم است که برای جذب اعتبارات مورد نیاز از منابع اعتباری دیگر نیز تلاش شود.

رشد شاخص‌های منابع آبی استان نسبت به پارسال

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز در این جلسه ضمن اشاره به بهتر شدن آمارهای منابع آبی استان نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: هرچند که در عمده شاخص‌های آبی وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داریم، اما تقریبا در همه این شاخص‌ها نسبت به دوره درازمدت عقب هستیم.

سید محمد موسوی افزود: مجموع آب ذخیره شده در سدهای استان اکنون 193 میلیون متر مکعب، معادل 43.5 درصد حجم کل ذخیره سدهای استان است که 56 میلیون متر مکعب بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال آبی تا الان 88 میلیون متر مکعب آب وارد مخزن سدهای استان شد که این رقم در مدت مشابه پارسال 31 میلیون متر مکعب بود و رشد محسوس ورودی آب به مخزن سدهای استان طی پنج ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. اما در سال 1400 طی همین مدت 101 میلیون متر مکعب وارد سدهای ما شده بود. این امر نشان می‌دهد ما هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم و باید مصرف بهینه آب در حوزه کشاورزی مورد توجه قرار بگیرد.

موسوی درباره میزان ذخیره آب‌بندان‌های استان نیز گفت: پارسال در این زمان آب‌بندان‌های استان 226 میلیون متر مکعب آب ذخیره داشتند، اما اکنون آب ذخیره شده در آب‌بندان‌های استان با 23 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 295 میلیون متر مکعب رسیده است. حدود 73 درصد حجم آب‌بندان‌های استان پر شده است که در مدت مشابه سال گذشته 56 درصد بود. به جز شبکه گلورد در مابقی شبکه‌ها از نظر ذخیره آب آب‌بندان‌ها مشکلی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: بنا به آمارهای ارائه شده توسط اداره جهاد کشاورزی مازندران، امسال کشاورزان به دلیل شرایط اقلیمی و گرمای هوا زودتر از سال‌های گذشته عملیات کشت را آغاز کرده‌اند. به طوری که اکنون در 102 هزار هکتار از شالیزارهای استان شخم اولیه، در 52 هزار هکتار آب‌تخت و در 125 هزار هکتار بذرپاشی اولیه انجام شده است.

ثبت 333 میلیمتر بارندگی در سال آبی جاری

معاون پیش‌بینی و توسعه هواشناسی مازندران هم در این جلسه با بیان این‌که در سال آبی جاری –از ابتدای مهر تا کنون- حدود 333 میلیمتر بارندگی در مازندران ثبت شد، گفت: خوشبختانه از نظر میزان بارندگی امسال نسبت به دوره درازمدت در شرایط نرمالی قرار داریم و حدود 3 درصد کاهش ثبت شده است.

احمد اسدی افزود: بارش‌های خوبی را طی 3 روز اخیر در استان داشتیم و پیش‌بینی فصلی این است که طی 3 ماه آینده بارش‌های ما در محدوده نرمال باشد.

وی درباره بارش برف و افزایش سطح پوشش برفی در ارتفاعات استان نیز گفت: خوشبختانه برفی که طی روزهای اخیر در ارتفاعات استان بارید وضعیت بهتری نسبت به برف‌های پیشین امسال دارد. بیشترین میزان برف در کلاردشت با 80 سانتیمتر و آلاشت با 70 سانتیمتر ثبت شده و پیش‌بینی می‌شود که با توجه به شرایط دمایی پس از این بارندگی‌ها، ماندگاری بیشتری نسبت به برف‌های قبلی داشته باشد.

در این جلسه نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی به تشریح برخی اقدامات انجام شده این نهاد برای مدیریت مصرف آب طی سال زراعی گذشته و همچنین تبیین برنامه‌ها برای فصل کشاورزی پیش رو پرداختند که توزیع ارقام کم‌آب‌بر در 2 هزار و 250 هکتار از شالیزارهای استان، توجه به آبیاری تکمیلی و پوشش بیمه‌ای بخشی از این اقدامات است.

همچنین بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران، امسال در میاندورود بالغ بر 3 هزار هکتار از کشتزارها به کشت جایگزین مانند گندم و جو و کلزا اختصاص یافته است و در منطقه میانکاله بهشهر نیز بخشی از کشتزارها ارقام پاییزه کشت می‌شود.

کد خبر: 2682
  تاریخ خبر : 1402/12/07
  آخرین به‌روزرسانی : 1402/12/07
 مدیر روابط عمومی
 272
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 54
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 12,790
  • بازدید دیروز : 17,108
  • کل بازدید : 17,871,252
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/08 08:36:44
  • شناسه IP شما : 3.144.151.106

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821