|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران:

رهاسازی محدود آب کشاورزی از سد شهید رجایی آغاز شد

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: رهاسازی آب سد شهید رجایی به صورت محدود و بر اساس نوبت‌بندی از روز گذشته آغاز شد تا بخشی از مشکلات مربوط به کم‌آبی کشتزارهای پایین‌دست سد کاسته شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران، حیدر داوودیان روز یکشنبه -4  تیر- در برنامه تلویزیونی صبح مازندران اظهار کرد: امسال با توجه به شرایط نامناسب ذخیره‌سازی آب در سدهای استان به ویژه سد شهید رجایی، رهاسازی آب برای کشاورزی از این سد در دستور کار قرار نگرفته بود. اما از دیروز -3 تیر- دریچه خروجی این سد برای رهاسازی محدود آب به صورت موقت باز شده است.

وی افزود: در حال حاضر حدود 29 درصد مخزن سد شهید رجایی پر است و به همین دلیل امکان این‌که مانند سال‌های گذشته رهاسازی آب را برای تأمین آب کشتزارهای پایین‌دست انجام دهیم وجود ندارد و اولویت با تأمین آب آشامیدنی است. اما طبق محاسباتی که انجام شد قرار است به اندازه 5 میلیون متر مکعب آب از این سد با انجام نوبت‌بندی رهاسازی شود که این عملیات از دیروز آغاز شد.

 مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: متاسفانه استان ما امسال در بین استان‌های دچار بحران خشکسالی قرار دارد. مازندران امسال بعد از استان گلستان در رده دوم خشکسالی قرار دارد و با توجه به این‌که اقتصاد مازندران به کشاورزی و آب وابسته است، خشکسالی آسیب جدی به اقتصاد این استان وارد می‌کند.

وی با اشاره به بارندگی‌های مناسب بهار امسال در مازندران و کاهش اثرات خشکسالی خاطرنشان کرد: تا ابتدای بهار امسال شرایط آماری ما در بارندگی‌ها بسیار نامطلوب و نگران‌کننده بود. اما خوشبختانه در بهار امسال بارندگی بالاتر از نرمال داشتیم که کمک کرد تا کمی از اثرات بحران خشکسالی کاسته شود. با این حال در حال حاضر نسبت به دوره درازمدت 20 درصد کاهش بارندگی داریم که این کاهش بارندگی سبب کم شدن آورد رودخانه‌ها می‌شود.

داوودیان افزود: آورد رودخانه‌های مازندران در سال‌های اخیر حدود 2 میلیارد و 400 متر مکعب بود که اکنون به یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب رسیده است. پیامد این کاهش در سازه‌های ذخیره آب استان به طور مشهودی قابل مشاهده است. به طوری که در سد شهید رجایی ساری اکنون 48 میلیون متر مکعب از حجم 162 میلیون متر مکعبی آب وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران اظهار کرد: امسال به دلیل خشکسالی سازه‌های مهار آب‌های سطحی ما پر نشده و وضعیت خوبی ندارند. در گذشته یک سری اقداماتی برای مهار آب‌های سطحی انجام شد که همه این اقدامات توانسته حدود 17 درصد آب‌های سطحی مازندران را مهار کند. در حالی که این رقم برای میانگین کشوری حدود 50 درصد است.

داوودیان با اشاره با در دست اجرا بودن برخی پروژه‌های مهار آب‌های سطحی در مازندران گفت: ما سد گلورد را داریم که مرحله نهایی را طی می‌کند و سد هراز را داریم که به 55 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است. در سال گذشته توانستیم مجوز ساخت سد سجادرود را دریافت کنیم. مجوز سد زارم‌رود هم در گذشته دریافت شد و جزو سدهایی محسوب می‌شود که باید سریع‌تر ساخته شود تا مدیریت درستی در بخش آب این منطقه داشته باشیم. با این پروژه‌ها می‌توانیم میانگین مهار آب‌های سطحی را در استان به حدود 37 درصد برسانیم.

وی تصریح کرد: برای این‌که کشاورزی پایدار داشته باشیم باید آب را مدیریت کنیم. منظور ما صرفا ساخت سد و سازه‌های بزرگ نیست. ما سدهای لاستیکی را هم در دستور کار قرار دادیم که در انتهای رودخانه ساخته می‌شود و بازچرخانی آب را انجام می‌دهد. یعنی شاید تجن آب نداشته باشد، اما پشت سد لاستیکی فرح‌آباد پر آب است و آب کشاورزی منطقه تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران درباره برخی اختلاف‌نظرها پیرامون اجرای سازه‌های مهار آب در مازندران گفت: این‌که بعضی از دوستان شعار می‌دهند سدسازی منسوخ شده و نباید سد ساخته شود را در عین احترام به همه این عزیزان چندان درست نمی‌دانیم. ما در کشورمان دچار تغییر اقلیم شده‌ایم. الگوی بارندگی‌ها تغییر کرده و نیاز داریم که بارندگی‌های شدید و ناگهانی را مهار کنیم. ما در ترسالی هم دچار بحران می‌شویم. سال 1397 با بارشی که اتفاق افتاد بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی ما دچار خسارت شد. پس نیاز داریم که سازه‌های مناسبی برای مهار این روان‌آب‌ها داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران در این گفت‌وگوی تلویزیونی بخشی از اقدامات انجام شده این دستگاه برای مدیریت خشکسالی در سال آبی جاری را نیز تشریح کرد و خواستار همراهی کشاورزان در رعایت مصرف آب و توجه به توصیه‌های کارشناسان برای عبور از بحران خشکسالی شد.

کد خبر: 2541
  تاریخ خبر : 1402/04/04
  آخرین به‌روزرسانی : 1402/04/04
 مدیر روابط عمومی
 635
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 72
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 7,532
  • بازدید دیروز : 16,738
  • کل بازدید : 17,882,732
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/09 11:35:53
  • شناسه IP شما : 3.16.29.209

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821