|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان در سال 1402 برگزار شد

خشک ترین سال آبی / بحران جدی است

جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان در روز اول کاری سال جدید به ریاست دکتر حسینی پور استاندار مازندران در محل شرکت آب منطقه ای مازندران برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران، جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان در روز اول کاری سال جدید شنبه –5 فروردین - به ریاست دکتر حسینی پور استاندار مازندران با حضور اعضای شورا به منظور ایجاد هماهنگی های بین دستگاهی برای مدیریت منابع آب در محل شرکت آب منطقه ای برگزار گردید.

مهندس داودیان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران در این جلسه با اشاره به وضعیت منابع آبی ، کاهش 30 درصدی بارندگی ها و افت 60 درصدی آوردهای رودخانه ای گفت: این کاهش ها زنگ خطری است برای سپری کردن خشکسال ترین سال آبی که نه تنها کشاورزی را با مشکل مواجه خواهد کرد بلکه آب شرب را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

داودیان ادامه داد: این خشکسالی از قبل توسط کارشناسان پیش بینی شد و پروژه هایی برای آن تعریف گردید. در حوزه تجن چاه های عمومی درنظر گرفته شد که با تجهیز کردن این چاه ها تا حدی می توان کمبود آب را جبران کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران خشکسالی را همانند بلایای طبیعی دیگر مهم دانست و گفت : با توجه به اینکه خشکسالی نیز بحرانی مهم است باید با استفاده از ماده 18 قانون مدیریت بحران اعتبارات لازم را برای اجرای پروژه های سازگاری با خشکسالی تخصیص داد.
وی افزود: بعنوان نمونه سد شهید رجایی ساری در روز مشابه سال گذشته 104 میلیون مترمکعب ذخیره آب داشت که امروز این حجم به 38 میلیون مترمکعب رسیده است که با این حجم فقط می توان آب مورد نیاز شرب را تامین کرد و این وضعیت بحرانی در دیگر سدهای استان نیز وجود دارد.
دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان تصریح کرد: برای گذر از این سال سخت باید همه جامعه خود را مسئول دانسته و قدمی برای آن بردارند که تغییر الگوی کشت ، مدیریت مصرف و صرفه جویی در مصرف آب قدم اول برای کاهش خسارتهای احتمالی است.
 
میانگین  بارش در مازندران 640 میلی متر است / شرایط آب استان مازندران نزدیک به نقطه بحران است
 
سید محمود حسینی پور استاندار مازندران در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مازندران با عنوان اینکه استان مازندران با بحران آب مواجه است به طوری که هم در مصرف آب شرب و هم بخش کشاورزی شاهد مصرف بی رویه هستیم و تکنولوژی لازم را در مصرف آب شرب و کشاورزی نداریم همچنان بر اساس روش‌های سنتی حرکت میکنیم، خاطرنشان کرد:امروزه در همه جوامع برای مدیریت آب از تکنولوژی های نوین استفاده می کنند که مازندران در این زمینه عقب است و به نظر می رسد مصرف خارج از معمول در مصرف آب در این استان حاکم باشد و در حوزه مصرف حکایت از آن دارد نتوانستیم کنترل مدیریت آب را به درستی انجام دهیم. 
وی ادامه داد : میانگین بارش باران در جهان ۸۴۰ میلی متر و این رقم‌ در کشورما حدود ۲۵۰ میلی متر است و  علی الرغم پایین بودن میانگین بارش کشور در مقایسه با میانگین جهانی اما مازندران در این زمینه وضعیت مطلوبی دارد و میانگین بارش استان ۶۴۰ میلی متر است و به نسبت میانگین کشوری رتبه بالایی را داریم.
این مسئول اضافه کرد: یکی از راههای مقابله با بحران آب را حفاظت و بهره برداری مناسب از آن است و  مصرف بی رویه آب در بخش شرب و کشاورزی از جمله موارد تاثیرگذار بر این مساله است.
حسینی پور افزود : در حالیکه در مازندران با مصرف بی رویه آب مواجه هستیم که این استان تکنولوژی رصد میزان مصرف آب ندارد و همچنان و براساس سنت های گذشته حرکت می کنیم در حالی که امروزه برای مدیریت آب در تمام جوامع حتی کشور ما از تکنولوژی های نوینی استفاده می کنند و مازندران در این زمینه عقب مانده است و فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در بحث مصرف و اصلاح الگوی مصرف آب باید برنامه قطعی دستگاههای اجرایی مرتبط باشد.
حسینی پور توضیح داد :در کشورهای دنیا برای جمع آوری آبهای سطحی مدیریت مشخصی تعریف کردند ‌واز سوی دیگر در موضوع الگوی مصرف هم مدیریت مشخصی وجود دارد که میزان مصرف آب در صنعت، کشاورزی و خدمات به دقت آنالیز می شود که می بایست در استان نیز بکارگرفته شود.
رئیس شورای اداری استان مازندران یادآور شد: متاسفانه علاوه بر مصرف نادرست آب، برخی تجاوزات به حریم و مسیر منابع آبی و نیز آلودگی زیست محیطی بر این موضوع تاثیر گذاشته است.
وی بیان کرد: میزان مصرف آب در صنعت و کشاورزی و خدمات باید به دقت آنالیز شود از اصلی ترین برنامه های ما در سال ۱۴۰۲ حفاظت از منابع آبی و اصلاح الگوی مصرف است.
استاندار مازندران تاکید کرد: شورای حفاظت از منابع آب یکی از راهبردی ترین ساختار های قانونی است که در مازندران باید به عنوان فعال ترین شورا در سطح استان کار خودش را آغاز کند و آژیر خطر شورای حفاظت از منابع آب باید به صدا در آید چرا که شرایط آب استان مازندران نزدیک به نقطه بحران است
مقام عالی دولت در استان مازندران گفت : دستگاه های عضو شورای حفاظت از منابع آب باید برای چالش های پیش رو برنامه داشته باشند و هر برنامه ای جهت اجرا باید مصوبه شورای حفاظت از منابع آب را داشته باشد.
کد خبر: 2478
  تاریخ خبر : 1402/01/05
  آخرین به‌روزرسانی : 1402/07/19
 مدیر روابط عمومی
 1065
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 47
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 4,781
  • بازدید دیروز : 10,881
  • کل بازدید : 17,768,303
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 16:54:14
  • شناسه IP شما : 3.135.183.187

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821