|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران:

20هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های تأمین آب در مازندران نیاز است

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: تکمیل طرح‌های زیرساختی در حال اجرای حوزه تامین آب در مازندران به 15 تا 20 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران، محمدابراهیم یخکشی در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری که شامگاه 13 دی از شبکه مازندران پخش شد، با بیان این‌که امسال مانند دو سال گذشته سال کم‌بارشی را در استان و کشور شاهد هستیم، اظهار کرد: در مازندران از ابتدای مهر تا کنون نسبت به دوره درازمدت حدود 32 درصد کاهش بارندگی داشتیم و آبدهی رودخانه‌ها هم حدود 52 درصد کاهش یافته است. طبق این آمارها ارزیابی ما این است که امسال هم یکی از سال‌های خشک محسوب می‌شود.

وی با اشاره به قرار داشتن در سومین سال خشکسالی خاطرنشان کرد: در چهار دهه اخیر خشکسالی‌های ما عمدتا دو ساله بودند و مواردی از خشکسالی سه ساله هم داشتیم که اکنون نیز رقم خورده است. البته شرایط کنونی متفاوت از گذشته است و مدیریت خاص خودش را می‌طلبد که امیدواریم با کمک مردم و دستگاه‌های مرتبط بتوانیم به اهداف مد نظر برسیم.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران با اشاره به عقب بودن مازندران در بخش مهار آب‌های سطحی گفت: منابع آب ما را عمدتا ریزش‌های جوی تشکیل می‌دهد که 32 درصد در این بخش کاهش داریم. تا کنون به مهار 10 درصدی آب‌های سطحی رسیده‌ایم که با احتساب ظرفیت ذخیره آب‌بندان‌ها به حدود 17 درصد می‌رسد. برنامه‌ ما رسیدن به مهار 40 درصدی آب‌های سطحی است. طرح‌هایی مانند سدهای گلورد و هراز در دست اجرا داریم که ظرفیت مهار آب در استان را به 30 درصد افزایش می‌دهد.

خشکسالی سه ساله

یخکشی درباره تاثیر خشکسالی چند ساله بر مدیریت منابع آبی اظهار کرد: سدها با ذخیره آب در فصل بارش‌ها در خشکسالی به کمک ما می‌آیند. اما وقتی خشکسالی دو یا سه ساله شود، طبیعتا با مشکل مواجه می‌شویم. مثلا ما پارسال آب ذخیره شده سدها که از بارندگی‌های دو سال پیش بود استفاده کردیم. پارسال سال خشکی بود و طبیعتا مقدار ذخیره کاهش یافت و امسال در سومین سال خشکسالی باز هم این ذخیره کمتر می‌‌شود.

وی تصریح کرد: عمده مصرف آب ما در بخش کشاورزی متکی به آب به‌هنگام در فصل بهار و تابستان است. ذخیره سدها و آب‌بندان‌ها نیز در آن موعد به کمک ما می‌آیند. اما 30 درصد منابع آب کشاورزی را از سدها تامین می‌کنیم و مابقی آب به‌هنگام بهار و تابستان است. در آینده طبق برنامه‌هایی که تعریف کردیم باید 60 درصد از سدها تامین شود که این اقدام مدیریت آب را در استان پایدارتر می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران با بیان این‌که 75 درصد منابع آب مازندران را آب‌های سطحی تشکیل می‌دهند و 25 درصد منابع آب زیرزمینی است، گفت: بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی از گذشته تا کنون با حفر چاه‌های متعدد توسط مردم توسعه پیدا کرد، اما مهار و استحصال آب‌های سطحی هزینه‌بر است و مردم امکان اجرای آن را ندارند که دولت در این زمینه مشغول کار است.

تدوین طرح جامع آب شرب برای مازندران

یخکشی درباره برنامه‌ریزی برای تامین آب آشامیدنی مازندران در سال‌های آتی گفت: با توجه به این‌که جا برای افزایش بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی وجود ندارد، ریل تامین آب آشامیدنی را به سمت آب سطحی بردیم. یکی از نخستین استان‌هایی بودیم که به کمک همکاران در شرکت آبفای استان طرح جامع آب شرب را تهیه کردیم. این برنامه برای دو افق 1425 و 1440 در مازندران تعریف شده و مشخص است.

وی افزود: برنامه تامین آب آشامیدنی مازندران هم برای جمعیت مقیم و هم برای جمعیت شناور تعریف شده است. در این برنامه حدود 30 درصد ظرفیت‌ها را به بخش گردشگری و پیش‌‌بینی حضور مسافران اختصاص دادیم. خوشبختانه با کمک دولت ردیف‌های اجرایی هم دریافت شد و اکنون تقریبا در همه مناطق استان طرح اجرایی داریم. در بعضی از پروژه‌ها نیز بخشی از فازها به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: ما طرح‌های زیادی را طی سال‌های اخیر به جریان انداختیم که طبیعتا برای تکمیل آن‌ها به منابع اعتباری نیاز داریم. برای جذب این اعتبارات از محل‌های مختلف تامین مالی در حال پیگیری هستیم. تکمیل این طرح‌ها که اجرایشان آغاز شده به حدود 15 تا 20 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

عضو کارگروه توسعه مدیریت استان گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که داریم سعی می‌کنیم به صورت فازی پیش برویم تا هم از سرمایه‌های موجود بهره بگیریم و هم توزیع مناسبی در روند اجرایی پروژه‌ها داشته باشیم. خوشبختانه دولت در سفر رئیس‌جمهور به مازندران توجه ویژه‌ای به این طرح‌های آبی داشت و برای این طرح‌ها منابعی را به عنوان مصوبات سفر در نظر گرفت.

آغاز طرح تأمین آب آشامیدنی شرق مازندران

یخکشی با اشاره به افزایش تنش آبی در محدوده شرقی مازندران نسبت به سایر نقاط استان خاطرنشان کرد: برای تامین آب آشامیدنی شرق مازندران طرح تأمین آب شرب نکا، بهشهر، گلوگاه و 90 روستا تهیه شده که پیمانکار طرح نیز انتخاب و عملیات اجرایی فاز یک طرح تقریبا آغاز شده است. با اجرای این طرح قرار است 300 لیتر در ثانیه آب آشامیدنی از منابع آب‌های سطحی برای این منطقه تامین شود.

وی افزود: در بخش تأمین آب کشاورزی نیز طرح‌های متعددی در حال اجراست. ما پروژه‌هایی با عنوان شبکه کانال‌های آبیاری و زهکشی را داریم که شامل کانال‌ها و زهکش‌های اصلی و فرعی می‌شوند. خوشبختانه در منطقه نکا و بهشهر شبکه آبیاری و زهکشی زیردست سد گلورد اجرا شده و حدود 80 درصد پیشرفت دارد. اما در بخش زهکش‌های فرعی هنوز به اقدامات بیشتری نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران با تاکید بر لزوم توجه به رعایت مبانی طرح سازگاری با کم‌آبی در استان تصریح کرد: ما در برنامه‌ریزی‌های خود دو محور اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را در دستور کار داریم. اقدامات سخت‌افزاری شامل اجرای طرح‌های زیرساختی است که از محل‌های مختلف اعتباری و با همراهی مستمر استاندار محترم برای تأمین اعتبار مورد نیاز این حوزه در تلاش هستیم.

یخکشی افزود: محور دوم مد نظر ما فرهنگسازی است که ناظر به مدیریت مصرف است. برنامه جامعی نیز تهیه شده که دستگاه‌های مختلف به سهم خودشان به مدیریت مصرف آب کمک کنند. سازگاری با کم‌آبی باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد و کاری جمعی است که باید مورد توجه همه باشد تا بتوانیم تنش‌های آبی مازندران که دو محور اصلی اقتصادی‌اش یعنی کشاورزی و گردشگری وابسته به آب است را با کمک هم به حداقل برسانیم.

کد خبر: 2438
  تاریخ خبر : 1401/10/14
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/10/14
 مدیر روابط عمومی
 1049
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 85
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 10,796
  • بازدید دیروز : 9,646
  • کل بازدید : 17,611,037
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/09 11:58:02
  • شناسه IP شما : 107.23.157.16

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821