|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در شورای هماهنگی مدیریت بحران آب مطرح شد : تاکید استاندار مازندران بر صرفه جویی و مصرف بهینه آب

مشکل کم آبی و کمبود منابع آبی مناطق مختلف مازندران را با بحران آب و خشکسالی مواجه کرده است . در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران آب که در استانداری مازندران برگزار شد ، راه اندازی و حفر چاه، بیمه محصولات کشاورزی، اعمال نوبت بندی آب، بازدیدهای شبانه روزی از تقسیم و توزیع آب، تامین سوخت مورد نیاز چاهها و موتور پمپ های دارای مجوز و تجهیز امکانات برای تامین و انتقال آب موقت ازجمله موتور پمپ ها راهکارهایی برای مقابله با خشکسالی بیان شده است . دکتر ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران در این جلسه با بیان اینکه باید تعاملات و هماهنگی های ویژه ای در بین مسئولان اجرایی در خصوص بحران آب و خشکسالی ایجاد شود ، گفت : مدیران اجرایی و فرمانداران باید اعتبارات باقیمانده در شهرستان ها برای انجام تعهدات و اقدامات در خصوص تأمین آب و رفع مشکلات آن اقدام کنند .

 

 

 وی با اشاره به اینکه باید نقاطی که دارای بحران هستند آب موجود  مدیریت شود ، اظهار داشت : با توجه به اینکه تأمین آب حیات مردم است باید مدیریت تأمین آن در دستور کار همه مدیران اجرایی قرار گیرد .

 ایشان  با اعلام اینکه مسئولان اجرایی باید گزارش از مناطق بحرانی استان برای انجام اقدامات مورد نیاز  را بطور مرتب ارائه نمایند  ، افزود : این کار کمک می کند تا راهکارهایی برای رفع مشکلات و بحران در استان اتخاذ شود .

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران با تاکید بر  استفاده صحیح همه اقشار به ویژه کشاورزان   درمصرف آب تصریح کرد این مهم باید در دستور کار همه مدیران اجرایی مرتبط قرار گیرد تا مردم ما با مشکل کم آبی مواجه نشوید  .

 وی با اشاره به اینکه همه تعهدات و تأمین همه نیاز های مربوطه به منابع آب و رفع بحران ها با شخص استاندار است ، اذعان داشت : از هیچ تلاشی برای رفع  مشکل کمبود آب و کم آبی در این فصل سال دریغ نکرده وکوشش خواهیم کرد نگرانی های مردم را در این زمینه بر طرف نمایم

علی نبیان  معاون عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه بیشترین مشکلات کم آبی در بخش زراعی مربوط به بخش مرکزی و شرق استان بویژه  از قائم شهر تا گلوگاه است ، اظهار داشت : با مدیریت بهنگام می توان بحران ها را تعدیل و جلوی برخی  اتفاقات را گرفت .

   نبیان با اعلام  اینکه حفر و تجهیز چاه های جدید  در ابتدای شبکه که مردم از آب زیرزمینی کمتر استقبال می کنند  ازجمله اقدامات  مهم استان است که در دست اجراست  ، تصریح کرد : باید با مدیریت درست و اصولی فصل زراعی پشت سر گذاشته شود .

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران نیز با اشاره کاهش بارندگی در سطح استان ، گفت: در فصل زراعی (فروردین تا خرداد) ۴۵ درصد کاهش و در سال آبی( 9 ماه گذشته ) بیش از ۲۰ درصد کاهش بارندگی داشته ایم.

محمد ابراهیم یخکشی با بیان اینکه آبدهی رودخانه های استان در سه ماه اول فصل زراعی  ۲۶ درصد کاهش و در 9 ماهه سال آبی 38 درصد کاهش نشان می دهد اظهار داشت: به لحاظ رودخانه ای در هراز، تجن، بابلرود، سد شهید رجایی و نکا با کاهش جریان رودخانه ای از ۳۰ تا ۷۵ درصد مواجه بوده ایم.
 
  وی با بیان اینکه کاهش ریزش های جوی در سال گذشته  باعث کاهش سطح آب زیرزمینی  گردیده است  و با توجه به تداوم کاهش ریزش های جوی  و شدت بیشتر کاهش  بارش ها، افت سطح آب در سال جاری بیشتر شده است و شرایط شکننده تری پیدا کرده است. افزود : آبدهی بسیاری از چشمه ها به مقدار زیادی کاهش پیدا کرده است و بعضا نیز خشک شده اند.

یخکشی میزان ذخیره آب در سدها را نامناسب اعلام کرد و گفت در مقایسه با سال گذشته سد های ما 62 میلیون متر مکعب آب کمتر داشته و این کاهش 44 میلیون متر مکعب آن مربوط به سد شهید رجایی است و در این حوزه ( تجن ) ما مشگلات خیلی بیشتری نسبت به سایر مناطق داریم .و تا پایان فصل زراعی 35 میلیون متر مکعب آب بیشتر به مردم نمی توانیم بدهیم . و وضعیت ذخیره آب بندان ها نیز حدود 15  الی 20 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کمتر است .

یخکشی اقدامات انجام شده در این مدت را اطلاع رسانی وضعیت منابع آب در بین کشاورزان، آموزش و اطلاع رسانی عمومی بهره برداران برای رعایت مصرف آب، تشکیل جلسات مستمر مدیریت بحران در شهرستان ها، تشکیل گروههای کاری مشترک در حوزه های آبریز چند شهرستان، حداکثر بهره برداری با نهایت صرفه جویی از آب ذخیره شده در سدها و  آببندان ها، نظارت مستمر در امر تقسیم و توزیع آب و اجرای طرح نوبت بندی  عنوان کرد.

 

 

 

کد خبر: 845
  تاریخ خبر : 1394/04/09
 کارشناس روابط عمومی
 820
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 68
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 6,041
  • بازدید دیروز : 13,507
  • کل بازدید : 17,619,789
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/09 11:58:02
  • شناسه IP شما : 44.210.103.233

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821