|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

کاهش 600 میلیون متر مکعبی آبدهی رودخانه های مازندران در یک دوره آماری 11 ساله

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای مازندران آقای دکتر محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت: ما شاهد تغییرات زیادی در آبدهی سالانه رودخانه های استان هستیم به طوری که میانگین دراز مدت آبدهی رودخانه های استان 4500 میلیون متر مکعب بوده که این رقم براساس میانگین 11 ساله اخیر به 3900 میلیون متر مکعب تقلیل یافت.

 

وی با بیان اینکه درطول دوره آماری 47 ساله روند بارندگی نیز کاهشی است گفت: براساس آمارهای موجود میزان بارندگی درسال آبی 66 و 67 ، 798 میلی متر بوده که این رقم در سال آبی 96 و 97 به 549 میلی متر رسیده است.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران وضعیت آبخوان زیرزمینی دشت های استان را نیز روند تنزلی اعلام کرد و گفت: ارتفاع سطح آب زیرزمینی براساس هیدروگراف سالانه رو به کاهش بوده و در برخی از دشت ها این بیلان منفی است.

ایشان با تشریح تاثیرات خشکسالی استان در سال گذشته تصریح نمود: عمده دشت های استان متاثر از خشکسالی بوده که این شدت خشکسالی در دشت های مرکزی و شرق استان بیشتر از سایر مناطق بوده است.

وی وضعیت بارش در طی دوماهه اول سالجاری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در مقایسه با سال گذشته حدود 40 میلی متر شاهد افزایش بارندگی بودیم اما آبدهی رودخانه بطور میانگین حدود 39 درصد نسبت به دوره شاخص کاهش نشان می دهد.

یخکشی افزود: تاکنون 45 درصد از حجم مخازن سدهای استان آبگیری شده که متاسفانه این میزان در سد شهید رجایی حدود 27 درصد است که امیدواریم این رقم به بالای 60 درصد برسد.

در ادامه آقای دکتر یخکشی با اشاره به چالش های آب استان به موضوع چالش های آب در ارتفاعات استان پرداخت و گفت: باتوجه به افزایش جمعیت شناور نیازمند مدیریت بهینه از منابع آب در کلیه مناطق هستیم چرا که باتوجه به عدم وجود ذخایر مطمئن آب در آن مناطق عیناً موجب ایجاد تعارضات اجتماعی در این مناطق خواهد شد.

ایشان با بیان لزوم نگاه حوزه ای در طرح های آبرسانی و همچنین لزوم حفاظت منابع آب و خاک خواستار مشارکت و همراهی بیشتر دهیاران و بخشداران و همچنین عدم صدور مجوز تامین آب بدون هماهنگی دستگاه مسئول شد.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران در پایان با اشاره به اهمیت آب بندان ها در تامین آب زراعی بر تشکیل شورای ذینفعان جهت رفع مشکلات نظام بهره برداری موثر تاکید نمود.

در ادامه آقای مهندس رازجویان سرپرست معاونت عمرانی موضوع حفاظت و تقویت منابع آب را از مهم ترین مسائل استان عنوان کرد و یادآور شد: جلسات شورای حفاظت منابع آب و اقدامات و برنامه های این حوزه باید با قوت تداوم یابد تا هم عقب ماندگی ها و غفلت های تاریخی جبران و هم برای مسایل آینده این بخش چاره اندیشی شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، با تاکید بر این که نظام هماهنگی برای مدیریت آب بندان ها باید اعمال شود، خاطرنشان کرد: مناطق زراعی دچار کم آبی در سال گذشته و مناطقی که احتمالا در سال جدید در این ردیف قرار می گیرند، از هم اینک در برنامه مدیریت آبی استان قرار گیرند.

وی با بیان این که آب بندان ها از ذخایر و منابع با ارزش آب زراعی استان هستند، افزود: میثاق نامه ای برای مدیریت واحد بر آب بندان ها و ساماندهی آن ها تنظیم شود.

رازجویان به ضرورت وجود برنامه مدون و موثر برای مهار آب های سطحی استان اشاره کرد و گفت: از طرح ها و ایده های نو خلاقانه در این خصوص استقبال و بهره گیری شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیریت درست منابع آب را در گرو برنامه ریزی های درست و علمی برای بخش کشاورزی دانست و اظهار داشت: برنامه تغییر الگوی کشت مجدانه پیگیری شود.

رازجویان با تاکید بر این که در روستاها نیز برخورد با منابع آب باید در چارچوب سیاست های استانی صورت گیرد، گفت: در اراضی شیب دار کشت گیاهان دارویی، زراعت چوب و کاشت درختان سیاه ریشه که نیاز به آب کمتری دارند باید دنبال شود و نباید در این مناطق به دنبال کشاورزی آب پایه باشیم.

ایشان در پایان با اشاره به تنش آبی سال گذشته بر لزوم هماهنگی بیشتر دستگاه های مذکور برای مدیریت منابع آب بخصوص در مناطق آسیب پذیر تاکید کرد و اظهار امیدواری نمود با تلاش بیشتر مشکلات مردم در زمینه تامین آب تقلیل یابد.

کد خبر: 1718
  تاریخ خبر : 1397/09/18
  آخرین به‌روزرسانی : 1397/09/19
 مدیر روابط عمومی
 666
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 64
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 884
  • بازدید دیروز : 13,507
  • کل بازدید : 17,614,632
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/09 11:58:02
  • شناسه IP شما : 3.235.243.45

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821