|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

اعلام آمادگی تعدادی از روستاها برای تشکیل اتحادیه و ایجاد تشکل در بخش مدیریت بهره برداری منابع آب

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای مازندران در جلسه مشترک نمایندگان تعدادی از روستاهای محدوده شبکه گلورد با مدیران آب منطقه ای مازندران و شرکت بهره برداری نمایندگان تعدادی از روستاهای شرق استان آمادگی خود را برای پایلوت شدن در امرایجاد تشکل در مدیریت بهره برداری منابع آب اعلام کردند.

در نشست مشترک نمایندگان روستاها با مدیران آب منطقه ای ابتدا آقای دکتر یخکشی مدیر عامل آب منطقه ای مازندران بااشاره به اهمیت منابع آب و محدودیت آن درشرایط موجود مدیریت سنتی را ناکارآمد و غیرپاسخگودانسته و تاکیدکردند امروز حضور مردم در امرمدیریت منابع آب درکنار دولت امری ضروری است و دولت باید در بخش مدیریت آب نقش پشتیبانی وحمایتی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم امروز نظاممند نیست و همین امر موجب کاهش بهره وری در بخش آب بوده گفت: میتوانیم با ایجاد مدل والگوی مناسب مشارکت مردم را نظاممند واقتصاد محلی را در بخش کشاورزی توسعه دهیم.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه در نگاه میان مدت ما بدنبال تشکیل اتحادیه درهریک از مناطق دراستان هستیم گفت: برای تشکیل اتحادیه ها نیازمند مشارکت فعال کشاورزان هستیم و اینکار را ابتدا از مدیریت بهره برداری آببندان ها شروع نمودیم.

 

در این جلسه که آقایان دکتر نادری و فقیه از اساتید دانشگاه نیز حضور داشتند با اشاره به دغدغه چندین ساله کشور در بخش آب و بیان ویژگی های اقتصاد مقاومتی؛ یکی از مصداق های بارز توسعه اقتصاد مقاومتی را در استان ارتقای مدیریت آببندان ها برشمردند وتاکید کردند آب مانند فرهنگ موضوع فرا بخشی است و منشا اشتغال در جامعه است.

وی با بیان اینکه در بخش مدیریت آببندان ها احساس می کنیم مدیریت آن خیلی سامان یافته نیست و این نابسامانی بخشی از آن مربوط به اقلیم و بخشی دیگر مربوط به تاسیسات و اقدامات نادرست است افزود: آببندان ها در فضای منطقه ای رشدکرده اند وآن هم در خطه شمال کشور؛ متاسفانه به همین دلیل زیرساخت های ملی ندارند و ما دراین زمینه خلا بزرگی داریم که باید با یک برنامه ریزی و تدوین مدل مدیریتی مناسب این خلا را جبران کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به سوابق تاریخی مدیریت آب بندان ها بویژه در نظام فئودالیته گفت: فئودال ها در گذشته منابع آب این تاسیسات را ازطریق رودخانه تامین می کردند و آب آن را درماه های گرم که مازندرانی ها به آن  "قلب الاسد" می گفتند استفاده می کردند.  اما امروز متاسفانه بدلیل عدم مدیریت، این آب عمدتا در ماههای اول کشت و حتی برای آب تخت اراضی استفاده می شود و در فصل کم آبی بسیاری از آببندان های ما با کمبود آب دچار می شوند.

ایشان با اشاره به ویژگی های آب بندان ها در استان و نقش میراب ها در مدیریت آب از آنها با عنوان حکمرانان آب منطقه یاد کردند و افزودند: متاسفانه با انجام اصلاحات اراضی این نظام در مدیریت آب بهم ریخت و جایگزینی برای نظام میرابی ایجاد نشد و آببندان تحویل به افرادی شد که آنها علم اداره آن را نداشتند.

دکتر نادری با اشاره به مدیریت خوب آب بندان ها در پنج سال گذشته از جمله مرمت و بازسازی و لایروبی آنها اعتبارات دولتی را برای انجام لایروبی ها و بازسازی آب بندان ها ناکافی برشمرد و افزود: اگر مدیریت درستی برای این سازه ها تعریف کنیم قطعا درآمد ناشی از آن می تواند برای بهسازی آب بندان ها و حتی ایجاد و ارتقا شبکه آبیاری و زهکشی پایین دست این تاسیسات مورد استفاده قرار گیرد و نیاز به اعتبار دولتی در این بخش نباشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ما در بخش مدیریت مصرف خیلی مدیریت سازمان یافته نداریم و امروز در 825 قطعه آببندان این استان 825 سلیقه اعمال مدیریت می کنند. پیشنهاد می کنم  تا برای ارتقا مدیریت این آب بندان ها به افراد آموزش دهیم و آنها راتوانمند بسازیم. وآموزشمدیریتبایدازکفجامعهشروعشودوامروزمدیریتکلیدطلاییتوسعهاستوبایداینکارراروستابهروستاشروعکنیم.

در ادامه 6نفر از نمایندگان روستاهای منطقه ضمن استقبال از طرح پیشنهاد یارائه شده آمادگی خود را برای پایلوت شدن در امر مدیریت بهره برداری منابع آب بویژه آب بندان اعلام کردند.

کد خبر: 1695
  تاریخ خبر : 1397/07/21
 مدیر روابط عمومی
 674
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 47
  • بیشترین بازدید همزمان : 303
  • بازدید امروز : 9,478
  • بازدید دیروز : 7,328
  • کل بازدید : 17,802,957
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/04 13:24:18
  • شناسه IP شما : 18.217.220.114

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ساری کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر
  • کدپستی : 4815898643
  • تلفن : 4-01133347801
  • فاکس : 01133347800
  • پست الکترونیکی : info[at]mzrw.ir
  • پیامک : 030007650007574
  • تلفن گویا : 1821